Nyårslöften

Så va det de här med nyårslöften... Har nog aldrig varit mycket för nyårslöften för alla vet ju att man håller dom till ungefär mitten på januri, så de känns ganska meningslöst. Men i år ska jag nog göra ett ärligt försök.
Från att vara en som alltid ätit vad jag vill när jag har lust för det ska jag försöka ha lite mer koll på vad jag petar i mej och äta lite smartare. Jag är för glad i mat och godsaker för att sätta mej själv på nån form av diet men några enkla och nyttiga kost-förändringar tänkte jag att jag skulle klara av.

* Mejeriprodukter - jag ska försöka dra ner på det och välja fettsnåla alternativ.

* Mer grönt! - grönsaker är ju jättegott! De här har jag faktiskt tjuvstartat på och har på sistone varit riktigt duktig på att få med lite grönsaker till maten.

* Småätning - eftersom jag är en sån gottegris och alltid är sugen på nåt får jag helt enkelt se till att det som finns tillgängligt inte är kakor och godis utan nåt bättre. Precis som grönsaker är ju till exempel frukt supergott! Har även en påse skorpor hemma, supergott med fikonmarmelad på. Nån som har tips på inte fullt så onyttiga snacks får gärna skriva en kommentar. Moster Lena?

* "Pimpa" maträtter - Köttfärsås är ett strålande exempel på en lätt-pimpad maträtt. Ta nyttigheter man har hemma och släng i, t ex kindeybönor, linfrön eller riven morot. Köttfärsåsen smakar typ samma, om inte lite bättre, men blir nyttigare.

*Fredagsmys utan chips! - fruktsallad, smoothies och grönsaksdip is the shit!



Som ni ser ska jag alltså lura mej själv till en nyttigare kost :) Kommer gå alla tiders!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0